Dlaczego wiadomości e-mail przychodzą z opóźnieniem

Artykuł dla panelu:
direct_Admin
server_Panel
WebAs

Wysyłam mailing do 2500 odbiorców i dostaję informacje, że został przekroczony dobowy limit maili – dlaczego?

Pyt: Skoro dobowy limit maili na Państwa serwerze wynosi 5000 sztuk to dlaczego po wysłaniu mailingu do 2500 osób (co stanowi połowę limitu) otrzymuję zwrotki „Unroutable address” i informujecie mnie, że został przekroczony dobowy limit?

Odp: Oprócz limitów dobowych obowiązują również limity częstotliwościowe – maksymalnie 300 maili na 15 minut. Dodatkowo spora część serwerów pocztowych jako jedno z zabezpieczeń przed spamem stosuje tzw Greylisting. Polega on na tym, że po otrzymaniu wiadomości przez serwer, zostaje ona odrzucona z tymczasowym błędem (smtp error 451) co wymaga od serwera nadawcy (czyli naszego) powtórnego wysłania maila. Takich tymczasowych odrzuceń może być kilka (na ogół od 1 do 3). Każde ponowienie wysłania wiadomości odrzuconej przez greylistę naliczane jest jako nowa wiadomość. Jeśli przyjmiemy, że tylko połowa odbiorców naszego mailingu ma konta pocztowe na serwerach z greylistą, która odbija maila 2 razy (czyli de facto przyjmuje wiadomość dopiero przy trzecim ponowieniu) to z mailingu, który liczył 2500 odbiorców robi się 5000 maili.

Dlaczego wiadomości e-mail przychodzą z opóźnieniem (Greylist)

Za opóźnienie wiadomości e-mail odpowiedzialny jest mechanizm antyspamowy Greylist.

Przy włączonym zabezpieczaniu Greylist, serwer pocztowy przyjmuje wiadomości dopiero przy drugiej lub kolejnej próbie jej dostarczenia na serwer. Warunkiem jest, by została ona nadana z tego samego adresu IP i po czasie nie krótszym niż 5 minut od pierwszej próby. Zabezpieczenie jest bardzo skuteczne, ponieważ wirusy i spamerzy niemal nigdy nie ponawiają próby wysyłki. Greylist powoduje jednak opóźnienie w dostarczaniu poczty w zależności od tego, po jakim czasie serwer nadawcy ponowi próbę wysyłki wiadomości. Jeżeli serwer nie ponowi próby, poczta nie dotrze. Zdarza się to jednak bardzo rzadko.

Jeżeli w przypadku danego konta pocztowego ważniejsze od ochrony antyspamowej jest dostarczanie przesyłek na bieżąco i bez opóźnień, problem może zostać rozwiązany poprzez wyłączenie Greylist dla tego konta lub domeny. Innym rozwiązaniem jest dodanie domeny nadawcy lub jego adresu e-mail do białej listy Greylist. Mechanizm Greylist możesz wyłączyć dla konkretnego konta lub dla całej domeny.

Wyłączenie Greylisty dla wybranego konta pocztowego

  1. Zaloguj się do Panelu Klienta,
  2. Po lewej stronie rozwiń z menu „Twoje usługi”, wybierz zakładkę Hosting.
  3. Kliknij w przycisk „Zaloguj do WebAs”, po prawej stronie na liście, przy wybranej usłudze a zostaniesz automatycznie przekierowany do swojego panelu zarządzania serwerem”
  4. Przejdź do sekcji Usługi > Poczta > Skrzynki.
  5. W sekcji Antyspam zmień opcję Obsługa Greylist, z rozwijanej listy wybierz „Nie”, a następnie kliknij przycisk „ZAPISZ FORMULARZ”.

Wyłączenie Greylisty dla wybranej domeny

Przejdź do zakładki Usługi > Poczta > Domeny i kliknij w domenę, dla której chcesz zmienić ustawienia. W sekcji Antyspam zaawansowany zmień opcję Obsługa Greylist, z rozwijanej listy wybierz „Nie”, a następnie kliknij przycisk „ZAPISZ FORMULARZ”.

Wyłączenie Greylisty dla wybranego konta pocztowego z poziomu aplikacji WebMail

Zaloguj się do swojego konta pocztowego przez aplikację WebMail. Kliknij w ikonę koła zębatego Ustawienia i wybierz sekcję Zaawansowane > Antyspam. Z listy rozwijanej w wierszu Obsługa Greylist wybierz „Nie” i kliknij przycisk „Zapisz”.

Wyłączenie Greylisty dla wybranej domeny z poziomu aplikacji WebMail z konta postmaster

Zaloguj się do konta postmaster@twojadomena przez aplikację WebMail. Przejdź do zakładki Administracja > Domena, w sekcji ANTYSPAM ZAAWANSOWANY zmień opcję Obsługa Greylist, z rozwijanej listy wybierz „Nie” i kliknij przycisk „Zapisz”.

Przykład działania skrzynki z włączoną obsługą Greylist:

  • Serwer A o adresie IP 1.1.1.1 wysyła wiadomość do serwera B o godzinie 12:00.
  • Serwer B odbija wiadomość mechanizmem Greylist i zgłasza: rejected and added entry.
  • Serwer A ponawia wysyłkę o godzinie 12:04. W tym czasie nadawca wiadomości nie musi nic robić – serwer sam powinien ponowić próbę wysłania wiadomości.
  • Serwer B ponownie odbija wiadomość zgłaszając: min_reject is not expired. Nie minęło bowiem 5 minut od pierwszej próby.
  • O godzinie 12:06 serwer A ponownie wykonuje próbę wysyłki. Tym razem wiadomość jest wpuszczana na serwer B i trafia do odbiorcy. Serwer A o adresie IP 1.1.1.1 przez kolejnych 12 godzin może swobodnie i bez odbitek wysłać wiadomości do serwera B.
  • Jeśli jednak serwer A o godzinie 12:06 nadaje z innego adresu IP (np. 1.1.1.2), procedura zaczyna się od początku.

Opóźnienie w dostarczeniu wiadomości zależy od tego, po jakim czasie serwer nadawcy ponawia wysyłkę i czy nadaje z różnych adresów IP.

Pamiętaj, jeśli zmienisz ustawienia domyślne w sekcji Antyspam dla konkretnego konta pocztowego, to zmiana ustawień dla domeny nie będzie miała pierwszeństwa w przypadku tego konta.

dlaczego-wiadomosci-e-mail-przychodza-z-opoznieniem
>
Krzysztof Przybyła